ویروس دفرمه کننده بال


 

ویروس دفرمه کننده بال " Deformed wing virus " یک پاتوژن ویروسی زنبورعسل است که معمولا سبب ایجاد عفونت پنهان در زنبورعسل می‌شود. اما زمانیکه بوسیله مایت واروا منتقل شود می‌تواند سبب دفرمه شدن بال و سایر ناهنجاری‌های مورفولوژیکی در زنبورعسل گردد. وقوع ناهنجاری در بال، با انتقال DWV توسط مایت واروا در مراحل شفیرگی ارتباط دارد و این مسئله نقش عمده‌ای در فروپاشی کلنی بازی می‌کند.

در این مطالعه، وجود DWV در شفیره‌های زنبورعسل و زنبورداران بالغ با استفاده از روش RT_PCR مورد بررسی قرار گرفت. نمونه‌برداری از ۱۵۶ زنبورستان از ۲۳ استان کشور در فاصله زمانی فروردین تا خرداد ۱۳۹۵ با همکاری سازمان دامپزشکی کشور انجام شد. از هر زنبورستان تعداد ۵۰ عدد زنبور بالغ و تعداد ۲۰ عدد شفیره زنبور جمع آوری شد.

استخراج RNA و واکنش RT_PCR با استفاده از کیت QIAGEN انجام گرفت. پرایمر استفاده شده در این مطالعه، یک قطعه pb ۴۳۴ را تولید می‌کند. سپس محصول PCR بر روی ژل آگارز ۵/۱% الکتروفورز گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که از مجموع ۱۵۶ زنبورستان نمونه‌گیری شده، تعداد ۳۶ زنبورستان (۰۸/۲۳%) به DWV آلوده بودند.

از مجموع ۳۶ زنبورستان آلوده، در ۳۰ زنبورستان، DWV هم از نمونه‌های زنبور بالغ و هم از نمونه‌های شفیره، در ۴ زنبورستان فقط از نمونه‌های زنبور بالغ و در ۲ زنبورستان، فقط از نمونه‌های شفیره شناسایی شد. در این تحقیق، برای اولین بار، DWV در کلنی‌های زنبورعسل ایران( از نمونه‌های زنبور بالغ و شفیره ) که دارای سابقه مرگ و میر، کاهش و ریزش جمعیت و ابتلا به مایت واروا بودند، شناسایی گردید. پراکندگی واروا دستراکتور نقش مهمی در افزایش چشمگیر شیوع DWV و خسارت‌های ناشی از آن دارد بطوریکه این ویروس در مناطق آلوده نسبت به واروازیس غالب می‌گردد.


نقش مایت واروا دستراکتور در انتقال DWV و پیدایش علائم تغییر شکل بال‌ها در زنبوران تازه متولد شده نیازمند تحقیقات فشرده و دامنه‌داری می‌باشد.


✍🏻 مریم ترکمن